2. Studieopgave

Design et smykke med tilhørende emballage.


KONGEKÆDE TIL EN DRONNING OG ET SMYKKEÆSKE







Smykkesæt af kongekæde

På et tidspunkt i undervisningsforløbet, så vi, hvordan en kongekæde blev lavet.
Jeg synes det var imponerende at man via. en tråd kunne få lavet sådan en fin kæde.
En lang tråd kunne formes til små ringe, som derefter kunne sættes sammen til den smukkeste kæde.Jeg besluttede mig derfor, til at lave et smykkesæt, ud af en kongekæde, samt et æske til smykket.
Da jeg aldrig før havde prøvet at lave en kongekæde, måtte jeg først lære teknikken.
Vi havde bronzetråd til rådighed i skolen, så jeg gik straks i gang med at snøre bronzetråden til små ringe, som så skulle sættes sammen på en bestemt måde.
Jeg fik lavet en kongekæde ud af bronzetråden. Jeg havde brugt bronzetråde af tykkelsen 1,5mm, så det endte med at bliver en meget tung kæde. Jeg besluttede mig derfor at bruge tråd på 1mm tykkelse.
Det tager meget lange tid at lave en kongekæde, og når jeg alligevel skulle lave en, ønskede jeg at det skulle være af god kvalitet og have en stor værdi.
jeg valgte at lave smykkesættet af ægte sølv og det skulle være en gave til min kone.
jeg købte sølv (tykkelse på 1mm) over nettet, og formede det til en kongekæde. Jeg fik lavet en halskæde, armkæde og øreringe ud af kongekæde. Jeg var meget tilfreds med resultatet.

Æske til sølv smykkesættet

Da jeg havde lavet et helt smykkesæt af ægte sølv, bestlutede jeg mig for at lave et smykkeskrin til sættet.
Det skul være et smukt smykkeskrin som passede til sølvsættet. Materialet til smykket havde kostet en del, derfor måtte jeg lave en fin æske.
Æsken skulle både være smukt at se på, samtidig med at den skulle være god at opbevar smykket i.
Ud af træ lavede jeg en æske, som blev betrukket med sorte skind. Inde i æsken, lavede jeg tre små rum, som jeg dækkede med skum og derefter med stof på overfladen.


 Smykkesættet

Bronzetråden formes til en ring
Bronzetråden snøres til en spiral og derefter saves det til enkelte ring.


Ringene åbnes en smule via en tang, således at de kan hæftes samme.  


Ringene hæfte sammen til en kæde.

En lås sættes på kæden

Den færdige kongekæde af bronze, formet til en armkæde.

Samme teknik bruges til fremstilling af kongekæde af sølvringe


Kongekæde af sølv, anvendt som armkæde

Kongekæde af sølv, anvendt som halskæde

Kongekæde af sølv, anvendt som øreringe 


Smykkeskrinet

Træet saves ud til plader, som limes og sømmes fast til to æsker ( bund og låg til smykkeskinet). 









De to æske bliver betrukket med sorte skind vha en hæftemaskine og lim.




De to æsker (bund og låg) sættes sammen via to stykke læder som sømmes fast på bagsiden af æskerne. Foran æsken monteres der en lås, således at smykkeskrinet kan åbnes og lukkes på en smart måde.




Der laves tre rum i æsken. et rum til halskæden, et til armkæden og et rum til øreringerne. Skum klippes ud til de tre rum og til låget.




Skumpladerne til de tre rum samt til låget bliver betrukket med stof og sat i æsken.


 
 
 
Den perfekte emballage til sølvsmykkesættet.










Undervisningsplan for sløjd i 6. klasse
Emne: Vikingeskib
Formål:
At eleverne opnår at fremstille et håndværksmæssigt produkt der har æstetisk og funktionel værdi. At eleverne gennem en designproces oplever arbejdsglæde og følelsesmæssigt engagement. At de opnår tillid til at egne egenskaber
Stk. 3.
Gennem det skabende håndværksmæssige arbejde gøres eleverne fortrolige med historisk og nutidig materiel kultur, samt områder som arbejdsmiljø, miljø- og ressourcebevidsthed. Eleverne udvikler endvidere kompetencer i samarbejde, medbestemmelse og medansvar. Refleksion og dialog er bærende elementer i undervisningen.
Mål:
At eleverne kan gennemføre en arbejdsproces fra idé til færdigt produkt. At den enkelte får nogle erfaringer med udvalgte håndværksmæssige teknikker, og derved tilegner sig dem. At alle får lavet mindst et færdigt produkt
Eleverne skal kunne formgive med personligt præg.
Eleverne skal kunne formgive og fremstille produkter, fortrinsvis i træ
Eleverne skal kunne udnytte kendskab til andre relevante materialers anvendelsesmuligheder
Plan over forløbet:
Uge 1- Præsentation af mig selv. Præsentation af emnet. Jeg viser et par eksempler af vikingeskibe. Jeg forklarer eleverne, hvordan man laver et skib ud af et stykke træ. Desuden forklarer jeg også, hvordan man bruger de forskellige værktøjer. Eleverne går i gang med save deres skibe og forme den med stempeljern.
Uge 2- Eleverne fortsætter med at forme deres skib med stempeljern og håndhøvle.
Uge 3- Eleverne sliber deres skib med slibepapir.
Uge 4- Eleverne saver sejl og monterer det på skibet.
 Evaluering:
Den sidste time skal bruges til evaluering af eleverne og undervisningsforløbet. For at finde ud af hvor meget eleverne har fået ud af timerne, vil jeg spørge dem til de forskellige teknikker og værktøjer som er blevet anvendt til fremstilling af vikingeskibet. Desuden ønsker jeg at få en god snak med eleverne om hvad de synes om forløbet.